Omgevingsmanagement, participatie en groenbeleving wegen steeds zwaarder in de beoordeling van aanbestedingsplannen voor groenonderhoud. De tijd dat groenbeheer werd uitbesteed aan de voordeligste aanbieder ligt inmiddels ver achter ons. Met het inzetten van de GroenApp onderscheidt je jezelf van concurrenten die geen gebruik maken van de mogelijkheden die digitale communicatie bieden.
Snel en simpel communiceren
Groenonderhoud laat zich lastig plannen. Je hebt continu te maken met veranderende omstandigheden die de prioriteiten verleggen. Het is daarom lastig om werkzaamheden vooraf aan te kondigen. Het zorgt vaak voor frustratie omdat het afwijken van de planning niet wordt gewaardeerd. Veel groenaannemers kiezen er daarom voor om zo min mogelijk te communiceren. Daardoor lijkt het alsof de groenaannemer zich verstopt en contact met de omgeving vermijdt. Met de GroenApp hoeft de aannemer zich niet langer te verstoppen. In een handomdraai plaatst de beheerder een update over de werkzaamheden van die dag. De doelgroepen die hinder kunnen verwachten krijgen een melding zodat ze er rekening mee kunnen houden.
Groenbeleving stimuleren
Opdrachtgevers verlangen vaak dat de groenbeheerder een positieve bijdrage levert aan de groenbeleving in de buurt. Het inzetten van de GroenApp is de uitgelezen kans om groenbeleving te stimuleren. Bijvoorbeeld door met foto’s en video’s het werk toe te lichten. De beheerder deelt vanuit een gebruiksvriendelijke omgeving allerlei wetenswaardigheden over de flora en fauna in de buurt. Het is zelfs mogelijk om met polls quizvragen uit te zetten over het groen in de buurt.
Meldingen – efficiënt en transparant
Buurtbewoners kunnen op de kaart meldingen doen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld precies op de kaart aangeven waar overhangende takken een mogelijk gevaar vormen. Andere buurtbewoners kunnen deze melding volgen en krijgen een melding is de status ervan is gewijzigd. Dit beperkt het aantal meldingen en bespaart afhandelingstijd. De meldingen zijn makkelijk te exporteren en automatisch te koppelen aan veelgebruikte meldsystemen van gemeenten en andere overheidsinstanties.
Groenbeheer doe je samen
Geef via de GroenApp aandacht aan initiatieven uit de buurt. Stimuleer participatie met allerlei ideeën en geef initiatiefnemers een podium. Zo werk je als groenbeheerder samen met de buurt aan een leefbare wijk. Ook is het mogelijk om via polls of een enquête meningen en ideeën op te halen uit de buurt.
Blijven verbeteren
Met de GroenApp zend je niet alleen informatie, je haalt er ook informatie mee op. Bijvoorbeeld met de tevredenheidsmonitor. De uitkomsten hiervan bieden waardevolle inzichten waarmee de aanpak van de beheerder tijdens de looptijd van het project verbeterd kan worden. De uitkomsten van de tevredenheidsmonitor zijn per doelgroep te onderscheiden. Hierdoor is heel gericht te zien onder welke doelgroepen er eventueel onvrede leeft. Hiermee ontvangt de beheerder signalen en kan sluimerende onvrede in de kiem worden gesmoord en officiële klachten worden voorkomen.
Meetbaar resultaat en bewijs voor tenders
De statistieken uit de app bieden niet alleen inzicht in mogelijke verbeteringen, ze leveren ook bewijs van het effect van je communicatieaanpak. Ze tonen bijvoorbeeld aan of er wordt voldaan aan de eisen van de CROW-systematiek. Ook zijn de statistieken waardevol om in te zetten in een volgende aanbesteding aan te tonen dat jullie aanpak leidt tot een tevreden en betrokken omgeving. Zo helpt de GroenApp jouw om tot een winnend plan te komen.